Wat te doen als u niet tevreden bent met uw advocaat?

Als u samen moet werken met een advocaat

Een advocaat inschakelen is hopelijk niet iets wat u vaak zult hoeven doen. Desalniettemin is het een zeer belangrijke taak. U wilt namelijk dat u en uw advocaat hetzelfde doel voor ogen hebben. U wilt dat deze specialist alles op alles zet om uw recht te behalen. En u wilt dat er discreet met uw uitspraken en wensen wordt omgegaan. Helaas blijkt dit niet altijd het geval. Wat staat u in zo’n geval te doen? Wij leggen u in dit blog graag uit hoe u uw ongenoegen kunt uiten over uw advocaat. Ook geven we tips over hoe u terecht komt bij een geschikte advocaat.

Kaart uw kritiek bij de advocaat zelf aan

Bent u ontevreden over de werkwijze, tarieven of houding van uw advocaat? Kaart dit dan eerst bij de advocaat zelf aan. Dan kan hij of zij eventuele aanpassingen doorvoeren. Ook kan het u duidelijk worden dat u en uw advocaat allebei een ander doel voor ogen hadden. Is uw advocaat niet bereid zijn werkwijze, tarieven of houding aan te passen? Of blijkt dat er gewoon ‘geen goede klik’ aanwezig is? Dan kan het verstandig zijn de zaak af te sluiten bij deze advocaat en op zoek te gaan naar een beter bij u passende advocaat. Wilt u op hoger niveau aankaarten dat u ontevreden bent over uw advocaat? Dan kunt u het advocatenkantoor waar uw advocaat werkt hierover inlichten.

Licht het advocatenkantoor in

Zodra u uw klacht indient bij het betreffende advocatenkantoor, wordt uw klacht behandeld door de klachtenfunctionaris van het kantoor. Deze hanteert hiervoor de klachtenregeling van het kantoor. Een klachtenfunctionaris zal normaal gesproken altijd naar een oplossing zoeken die zowel voor u als uw advocaat een positief resultaat oplevert. Kan de klachtenfunctionaris geen oplossing vinden waar u het beide mee eens bent? Dan kan uw klacht doorgestuurd worden naar een onafhankelijke derde partij. Denk aan een civiele rechter, een geschilleninstantie binnen de advocatuur of een klachteninstantie. In de klachtenregeling van het advocatenkantoor dat u heeft ingeschakeld staat genoteerd welke derde partij ingeschakeld zal worden. Belangrijk om te weten: de uitspraak van deze derde partij is bindend.

Ga op zoek naar een geschikte advocaat

U wilt de bovenstaande situatie natuurlijk liever voorkomen. Het is daarom zeer van belang kritisch op zoek te gaan naar een advocaat. Belangrijke punten om te controleren als u op zoek gaat naar een advocaat, zijn:

  • Is de advocaat gespecialiseerd in uw betreffende rechtsgebied?
  • Hanteert het advocatenkantoor duidelijke taal en een efficiënte aanpak?
  • Biedt de advocaat een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek aan?

Als u bovenstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, is de kans erg groot dat u een prettig, bewezen en professioneel advocatenkantoor heeft gevonden.

Kies voor een prettig advocatenkantoor

Dus wilt u voorkomen dat u straks ontevreden blijkt te zijn over uw advocaat? Ga dan op zoek naar een professioneel, bewezen en slagvaardig advocatenkantoor. Dat scheelt u straks een hoop gedoe aan klachten indienen over uw advocaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *